Resepi Asam Pedas Simple - RUBY.MY | Best Lifestyle Blog

Resepi Asam Pedas Simple

Assalammualaikum, hari ini ruby nak kongsikan dengan anda semua cara memasak lauk kegemaran ruby. Nah resepi Asam Pedas simple. Hehehe. Mungkin ia juga lauk kegemaran anda juga. Ruby suka sangat Asam Pedas dari kecil. Mak ruby pun tahu. Kalau masak Asam Pedas mesti ada ikan masin atau telur masin.

Bahan-Bahan Asam Pedas (3 Orang Makan)

  1. Minyak Masak
  2. Cili Kering – 7 keping
  3. Serai – 2 batang
  4. Bawang Besar – 2 Biji
  5. Belacan sedikit Halia – 1/2 inch
  6. Asam Jawa – 1 Sudu Besar
  7. Bunga kantan – 3 batang, feveret ruby!
  8. Daun Kesum – 1 ikat
  9. Ikan Pari – 8 ketul, ruby suka potong 4 segi tu
  10. Bendi – 10 batang
  11. Tomato – 3 Biji

Rebus cili kering dengan sediikit minyak, kemudian blender cili kering, halia, belacan, bawang dan serai. Selepas itu panaskan sedikit minyak untuk menumis bahan blender. Tumis sehingga naik bau dan masukkan air asam jawa. Air asam jawa ni ruby akan ramas-ramas asam jawa sampai air itu menjadi jernih. Air asam jawa boleh dapat dalam 4 kali mangkuk. Hehehe. Kemudian bila dah mendidi, masukkan ikan, bunga kantan dan daun kesom. Perhatikan ikan agar ia masak dengan baik. Tidak mahu terlalu lembik tau. Ikan pari ni kalau lembik sangat tak best. Lepas tu masukkan sayur bendi dan tomato. Biarkan seketika. Sekejap je, supaya bende masak rangup dan tomato tidak lembik. Sedia untuk dihidang! Siap!

Resepi Asam Pedas Simple

Kalau masak makanan berkuah, tak perlu banyak-banyak kuantiti. Sebab nanti akan ada menu lain. Macam ayam goreng bersama bawang halia goreng, ulam, sambal tempoyak, celur bayam dan ikan masin. Nyummmy! Resepi ini dari emak ruby. Jadi, kalau pergi kat tempat lain memang tidak sama langsung. Hahahaha. Kecuali dekat restoran mak ruby lah. Ruby dah cuba asam pedas pelbagai resepi, tapi tetap menyukai versi mak ruby masak.

Selamat mencuba!

Tiada ulasan

PERHATIAN: Pihak RUBY.MY tidak akan bertanggungjawab ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca. Sila pastikan anda fikir terlebih dahulu sebelum meninggalkan komen yang berbaur negatif. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Setiap penulisan dan komen adalah termaktub dalam Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998. Akta ini merupakan undang-undang siber yang digubal di Malaysia pada 15 Oktober 1998, dan mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong pada 23 September 1998. Ia mula berkuatkuasa pada 1 April 1999.

Seseorang yang melanggar atau melakukan kesalahan akan disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan juga boleh didenda selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari atau sebahagian daripada sehari kesalahan diteruskan selepas pensabitan.

Dikuasakan oleh Blogger.